ALTFEL DE CRĂCIUN – Simplitate & Smerenie

Image may contain: text

Crăciunul lui Isus este marcat de simplitate. Atunci când citim Evangheliile, în special Evanghelia dupa Luca, putem cu ușurință remarca simplitatea din tot acest tablou al nașterii. Născut printre animale și culcat într-o iesle (Lc.1:7), iar primii vizitatori ai pruncului Isus au fost un grup de păstori (Lc. 1:15-18), oameni de o condiție socială și religioasă joasă. Cu toate că nu știm sigur care era nivelul cel mai înalt în care putea avea loc o naștere, suntem siguri că în mod obișnuit nașterea nu era într-un grajd, iar pruncul nu stătea într-o iesle. Vizita magilor întărește și mai mult ideea că normalitatea pentru nașterea și creșterea lui Isus, având în vedere statutului lui, era în capitala țării și în palatul împărătesc (Mat.2:1-2). Toate aceste neajunsuri și limitari de natură materială ar fi putut să nască nemulțumire în inima părinților, iar ulterior în inima copilului Isus. De ce oare Dumnezeu nu a aranjat lucrurile în așa fel încât condițiile socio-materiale ale nașterii și copilăriei lui Isus să fie altele? Sau, de ce Isus atunci când a crescut nu și-a folosit calitățile supranaturale, așa cum le-a folosit să facă minuni pentru ceilalți, în scopul de aș schimba mult condiția de viața, poate să aibă mai mulți bani sau o casă mai frumoasă, și așa mai departe?

El nu a venit pe pământ pentru a se îmbrăca în bogățiile acestui pământ, ci pentu a ne îmbrăca pe noi în virtuțile lui Dumnezeu. Așa cum spune apostolul Pavel că „El măcar că era bogat, S-a făcut sărac pentru voi, ca prin sărăcia Lui voi să vă îmbogăţiţi” (2 Corinterni 8:9). Sărăcia nu fost predeteminată, după cum nu este nici astăzi, ci este rezultatul alegerilor și a îngăduinței lui Dumnezeu. Intenția lui Dumnezeu a fost să ne trimită pe Isus în așa fel încât să ne fie tuturor accesibil, cât și să modeleze prin El altfel de valori după care să trăim, valori opuse lumii în care noi trăim. Pentru Isus simplitatea nu a fost doar o îngăduință divină asupra unor circumstanțe nefavorabile, ci simplitatea este o alegere transformată într-un stil de viață.

Simplitatea și smerenia se arata in modul in care ne raportam la poziții si posesiuni. El nu a crezut ca un lucru de apucat să fie deopotrivă cu Dumnezeu și nu a venit ca să fie împăratul unei Împărății omenești. El nu a venit să adune posesiuni materiale și să se îmbogățească. Scopul Lui a fost să caute și mântuiască ceea ce era pierdut. Un om marcat de simplitate este remarcat prin atitudinea și aspirațiile sale față de poziții și posesiuni, care în final îi vor determina acțiunile. Potrivit Dicționarului Explicativ al Limbii Române simplitatea este “însușirea de a fi simplu; lipsă de formalitate, de complicații; însușire a unei persoane de a se purta natural, liber, firesc; naturalețe”. Cu alte cuvinte pozițiile și posesiunile nu-i schimbă aspirațiile, atitudinea și acțiunile față de cei din jurul său. De fapt simplitatea este decizia de a trăi după și în lumina valorilor Împărăției lui Dumnezeu.Simplitatea a fost distinctivitatea nașterii și vieții lui Christos, după cum ar trebui să fie și distinctivitate vieții fiecărui credincios.

Daniel Fodorean